We denken er niet meteen aan, maar het kan zo maar gebeuren: je wordt ziek. Heel vervelend, maar meestal is het probleem na een paar dagen weer opgelost. Helaas komt het ook voor dat iemand onverwachts voor een langere periode ziek is. Bij een nanny of oppas liggen de regels rondom doorbetalingen anders dan bij andere beroepen. Dit, omdat een nanny werkt onder de Regeling Dienstverlening aan Huis. Wat gebeurt er dan?
Regeling Dienstverlening aan Huis
Deze dienstverlening is de uitzondering op de regel. Doordat je bij Nanny in Huis aan de slag gaat bij een particulier thuis is er geen sprake van een arbeidsrelatie, ookal verricht je betaald werkzaamheden voor een ander. Deze regeling kan ingezet worden bij mensen die werken als huishoudelijk hulp, dierenoppas, boodschappenhulp, klushulp en in dit geval: oppas en nanny. Aan welke voorwaarden moet een nanny voldoen om onder deze regeling te vallen?
- De nanny werkt maximaal drie dagen per week. Het maakt niet uit hoeveel uren er per dag worden gewerkt, elke dag dat er werkzaamheden worden verricht is een werkdag. Ben je meer dan drie dagen per week werkzaam als nanny? Dan val je niet meer onder deze regeling. In dat geval wordt er een arbeidscontract afgesloten tussen het gezin en de nanny;
- Er wordt in en om het huis van het gezin gewerkt. Deze voorwaarde wordt echter wat ruimer genomen omdat het ook mogelijk moet zijn om boodschappen te kunnen doen, met de kinderen op pad te gaan, ergens anders op de kinderen te passen en de kinderen op te halen en weg te brengen;
- De oppas, of nanny, en het gezin zijn particulier.
De regels bij ziekte of arbeidsongeschiktheid
Wanneer je als nanny aan de slag gaat bij Nanny in Huis val je dus onder deze regeling. Wat betekent dat voor jouw financiële situatie als je langdurig ziek wordt?
- Tijdens de eerste twee dagen dat je ziek bent krijg je niet doorbetaald. Na die 2 dagen heb je recht op doorbetaling van loon gedurende maximaal 6 weken;
- In de 6 weken van ziekte is het gastgezin wettelijk verplicht om 70% van het loon uit te keren. Dit bedrag mag niet lager zijn dan het wettelijk minimumloon;
- Na deze 6 weken is er geen betalingsverplichting meer.
Is het nodig om je na deze 6 weken nog in te dekken? Dan is het mogelijk om zelf een vrijwillige verzekering af te sluiten.
Vervanging door Nanny in Huis
Natuurlijk is het niet alleen aan de kant van de nanny vervelend om er langer uit te liggen, maar kan het gezin daar ook last van hebben. Het eerste wat er moet gebeuren als je als nanny ziek wordt is het melden bij het gezin en bij Nanny in Huis. Wij zullen hierna contact opnemen met het desbetreffende gezin en navraag doen over de verdere voortgang: is het mogelijk dat er zelf vervanging wordt gezocht of iemand thuisblijft, of is het nodig dat Nanny in Huis op zoek gaat naar tijdelijke vervanging?
Wij gaan dan direct op zoek naar een vervangende nanny voor de gewenste dagen en uren. Als dat lukt, stellen wij die zo snel mogelijk aan het gezin voor. Bij vervanging door Nanny in Huis zullen wij het normale tarief doorberekenen voor de eerste twee ziektedagen. Na deze twee dagen zijn we genoodzaakt extra kosten in rekening te brengen, omdat de tijdelijke nanny ook betaald moet worden. We rekenen hiervoor een lager tarief. Nanny in Huis biedt het zoeken van een vervangende nanny aan als extra service, het is geen garantie dat er bij een korte ziekteperiode direct vervanging geregeld kan worden.
Wij denken met je mee
Bij nanny in Huis zorgen we dat er bij ziekte en arbeidsongeschiktheid aan allebei de kanten wordt gedacht. Heb je nog vragen over onze werkwijze of heb jij zelf te maken met een soortgelijke situatie en weet je niet precies waar je aan toe bent? Neem dan contact op of maak gerust een afspraak met een van onze medewerkers om je compleet te laten informeren. Wij zetten ons in voor een prettige ervaring en samenwerking voor zowel de nanny, als het gezin.